Υψηλή αρτηριακή πίεση (Υπέρταση)

Η αρτηριακή πίεση είναι ένα μέτρο του πόσο σκληρά το αίμα πιέζει τα τοιχώματα των αρτηριών καθώς αυτό κινείται μέσα στο σώμα. Είναι φυσιολογικό η αρτηριακή πίεση να μεταβάλλεται κατά την διάρκεια της ημέρας, αλλά εάν παραμένει γενικώς σε υψηλή τιμή, έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση. Ένα άλλο όνομα για την υψηλή πίεση του αίματος είναι η υπέρταση.

Όταν η αρτηριακή πίεση είναι υψηλή, αρχίζει να βλάπτει τα αιμοφόρα αγγεία, την καρδιά και τα νεφρά. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο, και άλλα προβλήματα. Η υψηλή αρτηριακή πίεση ονομάζεται “σιωπηλός δολοφόνος”, γιατί συνήθως δεν προκαλεί συμπτώματα, ενώ προκαλεί σοβαρές βλάβες. Στη σύγχρονη επεμβατική καρδιολογία, μόνο σε δύσκολες περιπτώσεις αρτηριακής υπέρτασης που δεν υποχωρεί, εφαρμόζεται η μέθοδος της κατάλυσης των νεφρικών αρτηριών.

Πότε κάποιος πάσχει από υπέρταση

Η αρτηριακή πίεση αποτελείται από δύο αριθμούς: τη συστολική και τη διαστολική. Κάποιος με συστολική πίεση 120 και διαστολική πίεση 80 έχει μια πίεση αίματος 120/80, ή “120 με 80.”

• Η τιμή της συστολικής πίεσης δείχνει πόσο δυνατά το αίμα ωθείται από την καρδιά, όταν αυτή συστέλλεται για να αντλήσει αίμα.
  • Η τιμή της διαστολικής πίεσης δείχνει πόσο δυνατά το αίμα ωθείται μεταξύ των καρδιακών παλμών, όταν η καρδιά είναι χαλαρή και απλά γεμίζει με αίμα.

Οι ενήλικες θα πρέπει να έχουν πίεση αίματος μικρότερη από 120/80. Υψηλή αρτηριακή πίεση θεωρείται για τιμές από 140/90 και πάνω.

Πολλοί άνθρωποι εμπίπτουν στην κατηγορία των ανθρώπων που έχουν γενικά πίεση κοντά στα όρια της υψηλής πίεσης, αυτή η κατάσταση ονομάζεται προϋπέρταση. Οι άνθρωποι με προϋπέρταση πρέπει να κάνουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για να επαναφέρουν την πίεση του αίματος στα φυσιολογικά επίπεδα και να βοηθήσουν στην πρόληψη ή την καθυστέρηση της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

Τι προκαλεί την υψηλή πίεση του αίματος

Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι γιατροί δεν μπορούν να επισημάνουν την ακριβή αιτία. Αλλά είναι γνωστά πολλά αίτια αύξησης της αρτηριακής πίεσης, όπως το βάρος, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, το οικογενειακό ιστορικό υψηλής αρτηριακής πίεσης, η κατανάλωση τροφών με πολύ αλάτι, και το γήρας. Η αρτηριακή σας πίεση μπορεί επίσης να αυξηθεί, όταν κάποιος δεν είναι πολύ δραστήριος, δεν λαμβάνει αρκετό κάλιο και ασβέστιο, ή βρίσκεται σε μια κατάσταση που ονομάζεται αντίσταση στην ινσουλίνη.

Η υψηλή αρτηριακή πίεση συνήθως δεν προκαλεί συμπτώματα. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι έχουν αυτή τη πάθηση μέχρι να επισκεφτούν το γιατρό τους για κάποιο άλλο λόγο.Χωρίς θεραπεία, η υψηλή αρτηριακή πίεση μπορεί να βλάψει την καρδιά, τον εγκέφαλο, τα νεφρά, ή τα μάτια και προκαλεί προβλήματα όπως στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο, και νεφρική ανεπάρκεια.

Η πολύ υψηλή πίεση του αίματος προκαλεί πονοκεφάλους, προβλήματα όρασης, ναυτία και έμετο. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί επίσης να προκληθούν από επικίνδυνα υψηλή πίεση αίματος, η οποία ονομάζεται κακοήθης υψηλή αρτηριακή πίεση, επίσης ονομάζεται και υπερτασική κρίση ή υπέρταση έκτακτης ανάγκης. Κακοήθης υψηλή αρτηριακή πίεση είναι  ιατρικό περιστατικό έκτακτης ανάγκης.

Πώς γίνεται η διάγνωση  της υψηλής αρτηριακής πίεσης (Υπέρτασης)

Οι περισσότεροι άνθρωποι ανακαλύπτουν ότι έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης ρουτίνας. Ο γιατρός για να επιβεβαιώσει ότι ο ασθενής πάσχει από υψηλή πίεση του αίματος, η αρτηριακή του πίεση θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 140/90 για τρεις ή περισσότερες ξεχωριστές περιπτώσεις – μετρήσεις της πίεσης. Συνήθως λαμβάνονται μετρήσεις με χρονική διαφορά από 1 έως 2 εβδομάδες.

Ο ασθενής μπορεί να χρειαστεί να ελέγχει την αρτηριακή του πίεση στο σπίτι, εάν υπάρχει λόγος να θεωρούνται οι μετρήσεις που λαμβάνονται στο ιατρείο του γιατρού ότι δεν είναι ακριβείς. Μπορεί για παράδειγμα ο ασθενής να έχει αυτό που ονομάζεται «υπέρταση λευκού παλτού», κατά την οποία, η πίεση του αίματος του ασθενούς ανεβαίνει μόνο και μόνο επειδή βρίσκεται στο ιατρείο του γιατρού. Ακόμη και συνήθεις δραστηριότητες, όπως η συμμετοχή σε συνεδρίαση, μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση σε ορισμένους. Το ίδιο μπορεί συμβαίνει και κατά τη μετακίνηση προς στην εργασία τους ή με το κάπνισμα τσιγάρου.

Πώς αντιμετωπίζεται η υπέρταση

Η θεραπευτική αγωγή εξαρτάται από το πόσο υψηλή είναι η πίεση του αίματος, αν ο ασθενής έχει και άλλα προβλήματα υγείας όπως διαβήτη, και από το αν τυχόν έχουν επηρεαστεί όργανα. Ο γιατρός θα εξετάσει επίσης το πόσο πιθανό είναι ο ασθενής να αναπτύξει άλλες παθήσεις, ειδικά καρδιακές παθήσεις.

Ο ασθενής μπορεί να βοηθήσει να μειωθεί η αρτηριακή του πίεση, κάνοντας μερικές υγιείς αλλαγές στον τρόπο ζωής του. Αν αυτές οι αλλαγές στον τρόπο ζωής δεν λειτουργούν, ενδέχεται να χρειαστεί να λάβει φαρμακευτική αγωγή. Είτε έτσι είτε αλλιώς, θα πρέπει να ελέγχει την υψηλή πίεση του αίματος  του για όλη τη ζωή του.