Κοιλιακή ταχυκαρδία

Η κοιλιακή ταχυκαρδία είναι ένας γρήγορος, αλλά κανονικός καρδιακός ρυθμός που ξεκινά από το κάτω μέρος της καρδιάς (κοιλίες). Εάν όμως αφεθεί χωρίς θεραπεία, κάποιες μορφές της κοιλιακής ταχυκαρδίας μπορεί να επιδεινωθούν και να οδηγήσουν σε κοιλιακή μαρμαρυγή, η οποία μπορεί να είναι απειλητική για τη ζωή. Η σύγχρονη αντιμετώπιση της κοιλιακής ταχυκαρδίας από τον επεμβατικό καρδιολόγο, γίνεται στο Αιμοδυναμικό Εργαστήριο και περιλαμβάνει την εμφύτευση καρδιακού απινιδωτή.

Αναλυτικότερα για την πάθηση, τα αίτια, τους κινδύνους και τη θεραπεία της:

Η κοιλιακή ταχυκαρδία είναι ένας γρήγορος, αλλά κανονικός καρδιακός ρυθμός αλλά μπορεί να εξελιχθεί σε ακανόνιστο ρυθμό και να οδηγήσει σε κολπική μαρμαρυγή. Με την κοιλιακή μαρμαρυγή, οι παλμοί της καρδιάς είναι τόσο γρήγοροι και ακανόνιστοι, που η καρδιά σταματά την άντληση αίματος. Η κοιλιακή μαρμαρυγή είναι η κύρια αιτία αιφνίδιου καρδιακού θανάτου.

Μερικές φορές δεν είναι γνωστό το τι προκαλεί την κοιλιακή ταχυκαρδία, ειδικά όταν εμφανίζεται σε νεαρά άτομα. Όμως στις περισσότερες περιπτώσεις η κοιλιακή ταχυκαρδία προκαλείται από καρδιακή νόσο, όπως μια προηγούμενη καρδιακή προσβολή, συγγενείς ανωμαλίες της καρδιάς, η υπερτροφική ή η διατατική καρδιομυοπάθεια ή η μυοκαρδίτιδα. Μερικές φορές εμφανίζεται κοιλιακή ταχυκαρδία μετά από εγχείρηση καρδιάς.

Ορισμένα φάρμακα-συμπεριλαμβανομένων των αντιαρρυθμικών φαρμάκων, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία άλλων τύπων ανώμαλων καρδιακών ρυθμών-μπορεί να προκαλέσουν κοιλιακή ταχυκαρδία. Λιγότερο συχνές αιτίες περιλαμβάνουν διάφορες ανισορροπίες σε συστατικά του αίματος, όπως τα χαμηλά επίπεδα καλίου και άλλες διαταραχές ηλεκτρολυτών.

Μη συνταγογραφούμενα αποσυμφορητικά, βότανα (ειδικά αυτά που περιέχουν Ma Huang ή ephedra), τα χάπια διατροφής συχνά περιέχουν διεγερτικά που μπορεί να προκαλέσουν επεισόδια κοιλιακής ταχυκαρδίας. Παράνομα φάρμακα (όπως διεγερτικά, όπως η κοκαΐνη) μπορεί επίσης να προκαλέσουν κοιλιακή ταχυκαρδία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζει κάποιος τι επιπτώσεις έχουν οι διάφορες ουσίες στον οργανισμό του και πώς να τις αποφύγει.

Ποια είναι τα συμπτώματα της κοιλιακής ταχυκαρδίας;

Στην κοιλιακή ταχυκαρδία, η καρδιά χτυπά πολύ γρήγορα και οι κοιλίες δεν μπορούν να αντλήσουν αποτελεσματικά το πλούσιο σε οξυγόνο αίμα στο υπόλοιπο σώμα.
Η Κοιλιακή ταχυκαρδία μπορεί να είναι απειλητική για τη ζωή.

Τα συμπτώματα της κοιλιακής ταχυκαρδίας περιλαμβάνουν:

• Αίσθημα παλμών, μια δυσάρεστη επίγνωση του ότι η καρδιά χτυπά γρήγορα ή ακανόνιστα.
  • Ζάλη ή ιλλιγο.
  • Δύσπνοια.
  • Πόνος στο στήθος ή στηθάγχη.
  • Τάση για λιποθυμία (συγκοπή).
  • Ασθενής παλμός ή καθόλου παλμός.

Ο καρδιακός ρυθμός κατά τη διάρκεια της κοιλιακής ταχυκαρδίας είναι επικίνδυνος, διότι αν διαρκέσει περισσότερο από λίγα δευτερόλεπτα, μπορεί να μετατραπεί σε κοιλιακή μαρμαρυγή που προκαλεί αιφνίδιο θάνατο.

Πώς αντιμετωπίζεται

Αν κάποιος έχει συμπτώματα και βρίσκεται σε συνεχή ταχυκαρδία, είναι επείγον ιατρικό περιστατικό και απαιτείται άμεση αντιμετώπιση. Μπορεί να χρειαστεί καρδιοπνευμονική ανάνηψη ή απινίδωση από αυτόματο απινιδωτή (AED)  .Το προσωπικό των Πρώτων Βοηθειών ή ο γιατρός μπορεί να χορηγήσει ενδοφλέβια φάρμακα ή να διενεργήσει ηλεκτρική ανάταξη ώστε να επιστρέψει η καρδιά του ασθενούς σε ένα κανονικό ρυθμό.

Για να αποτραπεί η αρρυθμία από επανεμφάνιση, μπορεί να χρειαστεί να ληφθούν αντιαρρυθμικά φάρμακα. Όμως, αυτά τα φάρμακα μπορεί να έχουν ανεπιθύμητες παρενέργειες, οπότε οι γιατροί συχνά  συστήνουν την τοποθέτηση ένός είδος μόνιμου βηματοδότη, που ονομάζεται εμφυτεύσιμος απινιδωτής (ICD). Η συσκευή τοποθετείται κάτω από το δέρμα στο στήθος του ασθενή και να παρακολουθεί συνεχώς το ρυθμό της καρδιάς. Αν εμφανιστεί κοιλιακή ταχυκαρδία, ο εμφυτεύσιμος απινιδωτής (ICD) εφαρμόζει ένα ηλεκτρικό σοκ στην καρδιά για να αποκατασταθεί ο κανονικός ρυθμός. Μετά την αποκατάσταση κανονικού ρυθμού, η συσκευή επιστρέφει στην λειτουργία συνεχούς παρακολούθησης. Μερικές φορές, αμφότερα τα φάρμακα και ένας εμφυτεύσιμος απινιδωτής (ICD) είναι αναγκαία.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μια επεμβατική διαδικασία που ονομάζεται κατάλυση καθετήρα χρησιμοποιείται για να καταστρέψει μικρές περιοχές του καρδιακού ιστού που ευθύνονται για την αρρυθμία.

Είναι πολύ σημαντικό οποιαδήποτε από τις αιτίες της κοιλιακής ταχυκαρδίας να εντοπίζεται και να αντιμετωπίζεται, εάν αυτό είναι δυνατόν. Για παράδειγμα, εάν ένα χαμηλό επίπεδο καλίου προκαλεί την κοιλιακή ταχυκαρδία, θα πρέπει να διορθωθεί για να αποφευχθεί η υποτροπή. Αν η κοιλιακή ταχυκαρδία είναι αποτέλεσμα κάποιου φαρμάκου, ο ασθενής πρέπει να σταματήσει τη λήψη του. Εάν κάποια καρδιακή νόσος προκαλείται την κοιλιακή ταχυκαρδία, αυτή η καρδιακή νόσος πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η θεραπεία για τη στεφανιαία νόσο παρέχει την καλύτερη θεραπεία για την κοιλιακή ταχυκαρδία που προκαλείται από καρδιακή προσβολή.

Ποιες προφυλάξεις πρέπει να λάβει κάποιος εάν υποψιάζεται επεισόδιο κοιλιακής ταχυκαρδίας:

Εάν έχετε αίσθημα παλμών (μια δυσάρεστη επίγνωση του ότι η καρδιά χτυπά γρήγορα ή ακανόνιστα), ζάλη, λιποθυμική τάση ή πόνο στο στήθος, καλέστε τις πρώτες βοήθειες αμέσως.

Αν κάποιος είχε ένα επεισόδιο κοιλιακής ταχυκαρδίας ή κοιλιακής μαρμαρυγής, ο γιατρός θα συστήσει ότι να μην οδηγεί αυτοκίνητο για λίγους μήνες.

Οι άνθρωποι με αυτή την κατάσταση θα πρέπει να αποφεύγουν τα τρόφιμα που περιέχουν καφεΐνη, η οποία μπορεί να προκαλέσει κοιλιακή ταχυκαρδία. Η καφεΐνη περιέχεται στον καφέ, το τσάι, τα αναψυκτικά και στη σοκολάτα. Επίσης απαιτείται προσεκτική διατροφή.