Διαβήτης τύπου Ι και τύπου ΙΙ

Ο διαβήτης τύπου Ι και ΙΙ είναι επικίνδυνος για την καρδιά, διότι μπορεί να προκαλέσει στεφανιαία νόσο.

ΔΙΑΒΗΤΗΣ ΤΥΠΟΥ Ι

Ο διαβήτης τύπου Ι  είναι μια νόσος που εμφανίζεται όταν το πάγκρεας σταματά να παράγει την ινσουλίνη. Η ινσουλίνη επιτρέπει στα σάκχαρα (γλυκόζη) από το αίμα να εισχωρήσουν στα κύτταρα του σώματος, όπου χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας. Χωρίς την ινσουλίνη, τα κύτταρα δεν μπορούν να δεσμεύσουν τα σάκχαρα που χρειάζονται, οπότε και συσσωρεύονται στο αίμα.

Αναλυτικότερα:

Εάν το σώμα δεν έχει αρκετή ινσουλίνη και η συγκέντρωση σακχάρων στο αίμα αυξηθεί πολύ, ένα ξαφνικό και πολύ σοβαρό πρόβλημα η διαβητική κετοξέωση μπορεί να συμβεί. Η κετοξέωση μπορεί να είναι θανατηφόρα. Με την πάροδο του χρόνου, η υψηλή συγκέντρωση σακχάρου στο αίμα μπορεί να επιφέρει βλάβη στα μάτια, την καρδιά, τα αιμοφόρα αγγεία, τα νεύρα, και τα νεφρά.

Ο διαβήτης τύπου Ι μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε ηλικία, αλλά συνήθως αρχίζει στην παιδική ή στην αρχή της ενηλικίωσης. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ονομάζεται και νεανικός διαβήτης.

Ο διαβήτης τύπου Ι είναι διαφορετικός από διαβήτη τύπου ΙΙ (τύπος 2), η οποία είναι η πιο κοινή μορφή της ασθένειας. Στον διαβήτη τύπου 1, το σώμα σταματά να παράγει την ινσουλίνη.  Όλοι οι άνθρωποι με διαβήτη τύπου Ι πρέπει να λαμβάνουν ινσουλίνη. Δεν υπάρχει θεραπεία για τον διαβήτη τύπου Ι. Αλλά με τη φαρμακευτική αγωγή, οι άνθρωποι μπορούν να ζήσουν μακρά και υγιή ζωή.

Τι προκαλεί τον διαβήτη τύπου Ι;
Το σώμα παράγει την ινσουλίνη στα βήτα κύτταρα, τα οποία βρίσκονται σε ένα μέρος του παγκρέατος που ονομάζεται παγκρεατικό νησίδιο. Ο διαβήτης τύπου Ι εμφανίζεται επειδή το σώμα καταστρέφει τα βήτα κύτταρα. Οι ειδικοί δεν γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό.

Μερικοί άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να νοσήσουν από διαβήτη τύπου 1, εάν έχουν ένα γονέα, αδελφό ή αδελφή που έχει την ίδια πάθηση. Αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι με την ασθένεια δεν έχουν οικογενειακό ιστορικό που να αφορά τη νόσο αυτή. Άλλοι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 1 είναι η ύπαρξη αντισωμάτων σε κύτταρα των νησιδίων στο αίμα.

Ποια είναι τα συμπτώματα του διαβήτη τύπου Ι;
Τα συμπτώματα του διαβήτη είναι τα εξής:

• Επίμονη συνεχή δίψα.
  • Αυξημένη ούρηση.
  • Απώλεια βάρους χωρίς προσπάθεια.
  • Αίσθηση πείνας μεγαλύτερη από το συνηθισμένο (μερικές φορές).

Αυτά τα συμπτώματα συνήθως εμφανίζονται για μερικές ημέρες έως εβδομάδες. Μερικές φορές αυτά τα συμπτώματα παρατηρούνται μετά από μια ασθένεια, όπως η γρίπη. Οπότε λόγω της ταυτόχρονης εμφάνισης δεν αναζητιέται ιατρική εξέταση γρήγορα.

Εάν ένα άτομο δεν λάβει ιατρική περίθαλψη για μεγάλο διάστημα, τότε μπορεί να εμφανιστούν τα συμπτώματα της διαβητικής κετοξέωσης. Τα συμπτώματα της διαβητικής κετοξέωσης περιλαμβάνουν:

• Εξάψεις, καυτό, ξηρό δέρμα.
  • Μη αίσθημα πείνας.
  • Πόνος στην κοιλιά.
  • Εμετός.
  • Μια ισχυρή, δύσοσμη φρουτώδη αναπνοή.
  • Γρήγορη και ρηχή αναπνοή.
  • Ανησυχία, υπνηλία, ή δυσκολία αφύπνισης.
  • Σύγχυση.

Πώς διαγιγνώσκεται ο διαβήτης τύπου Ι;
Ο γιατρός διαγιγνώσκει το διαβήτη τύπου Ι με βάση το ιατρικό ιστορικό του ατόμου, με μια φυσική εξέταση και με εξέταση αίματος που να μετρά τη συγκέντρωση γλυκόζης του ατόμου.
Μερικοί άνθρωποι διαγιγνώσκονται με διαβήτη τύπου Ι, επειδή έχουν τα συμπτώματα της διαβητικής κετοξέωσης.

Πώς αντιμετωπίζεται ο διαβήτης τύπου Ι;
Η αντιμετώπιση του διαβήτη τύπου Ι επικεντρώνεται στη διατήρηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα όσο το δυνατόν πιο κοντά στο φυσιολογικό εύρος. Ένα άτομο με διαβήτη τύπου Ι πρέπει να:

• Λαμβάνει ινσουλίνη καθημερινά σε ενέσιμη μορφή.
  • Έχει υγιεινή διατροφή με διασπορά στη διάρκεια της ημέρας την λήψη υδατανθράκων.
  • Έλεγχος των επίπεδων σακχάρου στο αίμα αρκετές φορές την ημέρα.
  • Ασκείτε τακτικά.

Όταν ένα μικρό παιδί έχει διαβήτη, οι γονείς έχουν την ευθύνη για τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Καθώς το παιδί μεγαλώνει μπορεί να αναλάβει το ίδιο τη φροντίδα για το διαβήτη.

Η θεραπεία μπορεί να αλλάξει με βάση τα αποτελέσματα της καθημερινής εξέτασης σακχάρου αίματος στο σπίτι και άλλων εξετάσεων.

Μπορεί ο διαβήτης τύπου Ι να προληφθεί;
Δεν υπάρχει κανένας τρόπος να αποτραπεί ο διαβήτης τύπους Ι. Ωστόσο, μελέτες έχουν γίνει για να βρεθούν τρόποι πρόληψης ή να καθυστέρησης νόσησης από το διαβήτη σε άτομα που είναι πιο πιθανό να νοσήσουν.

Ο αυστηρός έλεγχος του σακχάρου στο αίμα και της πίεσης του αίματος βοηθά τα άτομα με διαβήτη τύπου 1 να αποτρέψουν ή να καθυστερήσουν προβλήματα υγείας.

ΔΙΑΒΗΤΗΣ ΤΥΠΟΥ ΙΙ

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι μια δια βίου ασθένεια που εμφανίζεται όταν τα κύτταρα του σώματος δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ινσουλίνη με το σωστό τρόπο ή όταν το πάγκρεας δεν μπορεί να παράγει αρκετή ινσουλίνη για τις ανάγκες του σώματος.  Όλο και περισσότεροι ενήλικες και παιδιά πάσχουν από διαβήτη τύπου 2. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κακές διατροφικές συνήθειες και στην έλλειψη σωματικής δραστηριότητας.
Είναι σημαντικό να γνωρίζει κάποιος εάν είναι σε κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 και να ξέρει τι μπορεί να κάνει για να βοηθήσει στην πρόληψη της νόσου.

Τι προκαλεί τον Διαβήτη Τύπου 2;
Ο διαβήτης τύπου 2 μπορεί να εμφανιστεί, εάν:

• Το σώμα δεν ανταποκρίνεται όπως θα έπρεπε στην ινσουλίνη. Αυτό καθιστά δύσκολο για τα κύτταρα να προσλάβουν τα σάκχαρα από το αίμα για την παραγωγή ενέργειας. Αυτό ονομάζεται αντίσταση στην ινσουλίνη.
  • Το πάγκρεας δεν παράγει αρκετή ινσουλίνη.

Επίσης το πώς το σώμα ανταποκρίνεται στην ινσουλίνη επηρεάζεται και από το σωματικό βάρος, το πόσο δραστήριος είναι κάποιος, και το οικογενειακό ιστορικό.
Εάν κάποιος είναι υπέρβαρος και ασκείτε από λίγο έως καθόλου, ή υπάρχουν μέλη της οικογένειας που πάσχουν από διαβήτη, τότε έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να νοσήσει από διαβήτη τύπου 2.

Μερικοί άνθρωποι δεν έχουν συμπτώματα, ειδικά όταν ο διαβήτης έχει διαγνωστεί νωρίς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα μπορεί να αυξάνεται με τόσο αργό ρυθμό ώστε το άτομο να μην μπορεί να γνωρίζει ότι κάτι συμβαίνει. Άλλα άτομα μπορεί να έχουν συμπτώματα, όπως:

• Υπερβολικό αίσθημα δίψας.
  • Συχνή ούρηση.
  • Απώλεια βάρους, χωρίς προσπάθεια.
  • Θολή όραση.
  • Αίσθημα πείνας ή κούρασης περισσότερο από το συνηθισμένο.

Μερικές φορές ένα άτομο ανακαλύπτει πάσχει από διαβήτη τύπου 2 κατά τη διάρκεια τακτικού ιατρικού ελέγχου, ή για άλλο πρόβλημα υγείας, όπως π.χ. η υψηλή πίεση του αίματος, λοίμωξη, ή μια πληγή που θεραπεύεται αργά. Κάποιοι άνθρωποι δεν ανακαλύπτουν ότι πάσχουν από διαβήτη μέχρι να υπάρξει μια επιπλοκή από τη νόσο, όπως προβλήματα όρασης, νεφρική νόσος, ασθένεια των νεύρων, της καρδιάς ή των αιμοφόρων αγγείων.

Πώς διαγιγνώσκεται ο διαβήτης τύπου 2;
Αν ο γιατρός πιστεύει ότι ο ασθενής πάσχει από διαβήτη τύπου 2, τότε θα κάνει ερωτήσεις για το ιατρικό ιστορικό του ασθενούς ,θα διενεργήσει μια φυσική εξέταση, και θα συστήσει μια εξέταση γλυκόζης στο αίμα. Μια εξέταση γλυκόζης στο αίμα είναι μια εξέταση αίματος που μετρά την ποσότητα του σακχάρου στο αίμα. Η εξέταση αυτή γίνεται συνήθως το πρωί, πριν ο ασθενής φάει ή πιεί κάτι.

Πώς αντιμετωπίζεται;
Το κλειδί για τη αντιμετώπιση του διαβήτη τύπου 2 είναι ο έλεγχος των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Όλα τα παρακάτω βοηθούν στη μείωση του σακχάρου στο αίμα:

• Υγιεινή διατροφή.
  • Η απώλεια βάρους, για τους υπέρβαρους
  • Η τακτική άσκηση
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, η λήψη φαρμάκων

Η αγωγή για το διαβήτη περιλαμβάνει επίσης τον τακτικό έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα για να επιβεβαιωθεί ο έλεγχος της νόσου. Είναι σημαντικό ο ασθενής να προσέχει για ενδείξεις υψηλού και χαμηλού επίπεδου σακχάρου στο αίμα. Και τα δύο μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα και να πρέπει να αντιμετωπίζονται.

Τα άτομα με διαβήτη πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικές εξετάσεις για να επιβεβαιωθεί ότι η αγωγή είναι αποτελεσματική και ότι δεν υπάρχουν πιθανότητες εμφάνισης πιο σοβαρών προβλημάτων υγείας.

Μπορεί ο διαβήτης τύπου 2 να προληφθεί;
Εάν κάποιος έχει αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 ή αν βρίσκεται στο στάδιο του προδιαβήτη (δηλ. τα σάκχαρα του αίματος είναι αυξημένα αλλά όχι τόσο ώστε να θεωρείτε ότι πάσχει από διαβήτη), μπορεί να προλάβει την εμφάνιση του διαβήτη με την τακτική άσκηση και τη προσεγμένη διατροφή. Αν είναι υπέρβαρος, χάνοντας λίγο βάρος μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την πρόληψη ή την καθυστέρηση της νόσου.