Καρδιακή ανεπάρκεια

Καρδιακή ανεπάρκεια σημαίνει ότι ο καρδιακός μυς δεν αντλεί τόσο αίμα όσο το σώμα χρειάζεται. Πρόκειται για μία χρόνια πάθηση η οποία μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες ή να εξελιχθεί και σε έκτακτο, επικίνδυνο για την υγεία του ασθενούς περιστατικό. Ανάλογα με την αιτία της καρδιακής ανεπάρκειας, μπορεί να χρειαστεί αγγειοπλαστική ή χειρουργική επέμβαση bypass για να επισκευαστεί ή να αντικατασταθεί μια καρδιακή βαλβίδα ή να πραγματοποιηθεί εμφύτευση αμφικοιλιακού απινιδωτή,η  οποία θα βελτιώσει θεματικά τα συμπτώματα και την επιβίωση του ασθενούς. Όλες οι επεμβατικές καρδιολογικές πράξεις διενεργούνται από τον ειδικό καρδιολόγο κ. Καραγκούνη στο Αιμοδυναμικό Εργαστήριο.

Αναλυτικά για την πάθηση:

Όταν ο καρδιακός μυς δεν αντλεί τόσο αίμα όσο το σώμα χρειάζεται, το σώμα προσπαθεί να αντισταθμίσει το γεγονός αυτό, κάνοντας τα εξής:

• Κατακρατά αλάτι και νερό. Αυτό αυξάνει την ποσότητα του αίματος στο σώμα.
  • Η καρδιά χτυπά πιο γρήγορα.
  • Η καρδιά μεγαλώνει.

Το σώμα έχει μια καταπληκτική ικανότητα να αντισταθμίζει την καρδιακή ανεπάρκεια, σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην γίνεται αντιληπτή η ασθένεια. Αλλά από κάποιο σημείο και μετά, το σώμα δεν είναι πλέον σε θέση να συμβαδίσει. Η καρδιά αρχίζει να φθείρεται. Τότε, υγρά συσσωρεύονται στο σώμα, και εμφανίζονται συμπτώματα όπως αίσθημα αδυναμίας και λαχάνιασμα. Αυτή η συσσώρευση υγρού ονομάζεται συμφόρηση και η ασθένεια επίσης ονομάζεται συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια.

Η καρδιακή ανεπάρκεια συνήθως επιδεινώνεται με την πάροδο του χρόνου. Όμως, η θεραπευτική αγωγή μπορεί να επιβραδύνει την ασθένεια και να βοηθήσει τον ασθενή να αισθανθεί καλύτερα και να ζήσει περισσότερο.

Τι προκαλεί την καρδιακή ανεπάρκεια;
Ό, τι βλάπτει την καρδιά ή επηρεάζει το πόσο καλά αντλεί αίμα μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή ανεπάρκεια. Οι πιο κοινές αιτίες της καρδιακής ανεπάρκειας είναι:

• Στεφανιαία νόσος (ΣΝ).
  •  Καρδιακή προσβολή.
  • Η υψηλή αρτηριακή πίεση.
  • Ο διαβήτης.
  • Ασθένειες του καρδιακού μυός (μυοκαρδιοπάθειες).
  • Νόσος στις καρδιακές βαλβίδες.
  • Ασθένεια του υμένα γύρω από την καρδιά (περικαρδιακή νόσος), όπως περικαρδίτιδα.
  • Ένας αργός, ή γρήγορος, ή ανώμαλος καρδιακός ρυθμός (αρρυθμία).
  • Εκ γενετής πρόβλημα με την καρδιά (συγγενείς ανωμαλίες της καρδιάς).
  • Η μακροχρόνια κατάχρηση αλκοόλ.

Ποια είναι τα συμπτώματα;
Τα συμπτώματα της σώμα. καρδιακής ανεπάρκειας αρχίζουν να εμφανίζονται όταν η καρδιά δεν μπορεί να αντλήσει αρκετό αίμα στο υπόλοιπο

Στα αρχικά στάδια της καρδιακής ανεπάρκειας, ο ασθενής μπορεί να:

• Αισθάνεται ότι κουράζεται εύκολα.
  • Δυσκολεύεται στην αναπνοή όταν ασκείται.
  • Νιώθει ότι η καρδιά χτυπάει δυνατά ή γρήγορα (αίσθημα παλμών).
  • Νιώθει αδυναμία, πολύ κουρασμένος, ή ζάλη.

Όσο η καρδιακή ανεπάρκεια επιδεινώνεται, υγρό αρχίζει να συσσωρεύεται στους πνεύμονες και σε άλλα μέρη του σώματός. Αυτό μπορεί να προκαλέσει:

• Δυσκολία στην αναπνοή, ακόμη και σε κατάσταση ηρεμίας.
  • Πρήξιμο (οίδημα), κυρίως στους μηρούς, τους αστραγάλους και τα άκρα των ποδιών.
  • Αύξηση του σωματικού βάρους. Αυτό μπορεί να συμβεί στη διάρκεια μιας ημέρας ή δύο, ή λίγο πιο αργά.
  • Βήχα ή συριγμό, ειδικά κατά την ύπτια θέση.
  • Ανάγκη για ούρηση τη νύχτα.
  • Αίσθημα πρησμένου ή άρρωστου στομαχιού.

Εάν τα συμπτώματα επιδεινωθούν ξαφνικά, απαιτείται φροντίδα έκτακτης ανάγκης.

Πώς αντιμετωπίζεται η καρδιακή ανεπάρκεια;
Οι περισσότεροι άνθρωποι με καρδιακή ανεπάρκεια πρέπει να λαμβάνουν διάφορα φάρμακα. Ο γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει φάρμακα για:

• Να βοηθήσει στη αποτροπή της καρδιακής ανεπάρκειας να επειδεινωθεί. Αυτά περιλαμβάνουν αναστολείς ACE, αναστολείς των υποδοχέων της αγγειοτενσίνης II (ARBs), βήτα-αναστολείς, και αγγειοδιασταλτικά όπως η υδραλαζίνη και η νιτρογλυκερίνη.
  • Να μειώσει τα συμπτώματα, έτσι ώστε ο ασθενής να αισθάνεται καλύτερα. Αυτά περιλαμβάνουν διουρητικά, διγοξίνη, και κάλιο.
  • Να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που προκάλεσε την καρδιακή ανεπάρκεια.

Είναι πολύ σημαντικό ο ασθενής να λαμβάνει τα φάρμακά του σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού. Αν δεν το κάνει, η καρδιακή ανεπάρκεια μπορεί να επιδεινωθεί.

Τι μπορείτε να περιμένετε, αν έχετε καρδιακή ανεπάρκεια;
Τα φάρμακα και οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί να επιβραδύνουν ή ακόμη και να αντιστρέψουν τη καρδιακή ανεπάρκεια. Αλλά η καρδιακή ανεπάρκεια συχνά επιδεινώνεται με την πάροδο του χρόνου.

Τα πρώτα χρόνια, τα συμπτώματά σας μπορεί να μην είναι και τόσο άσχημα. Καθώς η νόσος εξελίσσεται, μπορεί να χρειαστεί να περιορίσετε τις δραστηριότητές σας. Η θεραπεία μπορεί συχνά να βοηθήσει να μειωθούν τα συμπτώματα, αλλά συνήθως δεν θα απαλλαγείτε από αυτά.

Η καρδιακή ανεπάρκεια μπορεί επίσης να οδηγήσει σε άλλα προβλήματα υγείας. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν προβλήματα με τον καρδιακό ρυθμό σας (αρρυθμία), εγκεφαλικό επεισόδιο, καρδιακή προσβολή, ανεπάρκεια της μιτροειδούς βαλβίδας, ή θρόμβους αίματος στα πόδια σας ή τους πνεύμονες (εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση ή πνευμονική εμβολή). Ο γιατρός σας μπορεί να είναι σε θέση να σας δώσει το φάρμακο ή άλλη θεραπεία για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

Η καρδιακή ανεπάρκεια μπορεί να επιδεινωθεί ξαφνικά. Αν συμβεί αυτό, θα χρειαστείτε φροντίδα έκτακτης ανάγκης.