Ισχαιμικό – αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο

Το εγκεφαλικό επεισόδιο εμφανίζεται όταν ένα αιμοφόρο αγγείο στον εγκέφαλο αποφράσσεται ή διαρρηγνύεται. Χωρίς αίμα και το οξυγόνο, μέρος του εγκεφάλου αρχίζει να δυσλειτουργεί. Επισκεφθείτε το γιατρό σας εάν έχετε συμπτώματα που μοιάζουν με ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, ακόμη και τα συμπτώματα εξαφανιστούν γρήγορα. Μπορεί να έχετε υποστεί ισχαιμικό ή αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο, επειδή έχει αποφραχθεί η καρωτίδα. Με τις σύγχρονες μεθόδους της επεμβατικής καρδιολογίας, πραγματοποιείται αγγειοπλαστική για τη διάνοιξη των καρωτίδων

Αναλυτικότερα:

Όταν ένα αιμοφόρο αγγείο στον εγκέφαλο αποφράσσεται ή διαρρηγνύεται, το μέρος του σώματος που ελέγχεται από την κατεστραμμένη περιοχή του εγκεφάλου δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Η εγκεφαλική βλάβη μπορεί να ξεκινήσει μέσα σε λίγα λεπτά, γι ‘αυτό είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου και να αντιμετωπιστεί γρήγορα. Η γρήγορη θεραπεία μπορεί να βοηθήσει τον περιορισμό των ζημιών προς τον εγκέφαλο και να αυξήσει την πιθανότητα πλήρους αποκατάστασης.

Ποια είναι τα συμπτώματα ενός εγκεφαλικού επεισοδίου;

Τα συμπτώματα ενός εγκεφαλικού επεισοδίου εμφανίζονται γρήγορα. Ένα εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να προκαλέσει:

• Ξαφνικό μούδιασμα, παράλυση ή αδυναμία στο πρόσωπο, τα χέρια ή τα πόδια, ειδικά σε μία μόνο πλευρά του σώματος.
  • Ξαφνικά προβλήματα με το περπάτημα ή την ισορροπία.
  • Ξαφνικές αλλαγές στην όραση.
  • Σιελόρροια ή μπερδεμένη ομιλία.
  • Ξαφνικά προβλήματα στην ομιλία ή στην κατανόηση απλών δηλώσεων ή αίσθημα σύγχυσης.
  • Μια ξαφνική, σοβαρή κεφαλαλγία που είναι διαφορετική από τις τυχόν προηγούμενες κεφαλαλγίες.

Αν κάποιος έχει κάποια από αυτά τα συμπτώματα, θα πρέπει να διακομισθεί  αμέσως στην κλινική για ιατρικό, διαγνωστικό έλεγχο και πιθανή επεμβατική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ένα παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο είναι μια προειδοποίηση ότι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να συμβεί σύντομα. Η έγκαιρη θεραπεία για ένα παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη εγκεφαλικού επεισοδίου.

Υπάρχουν δύο τύποι εγκεφαλικού επεισοδίου:

• Ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο. Ένα ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο αναπτύσσεται όταν ένας θρόμβος αίματος μπλοκάρει ένα αιμοφόρο αγγείο στον εγκέφαλο. Ο θρόμβος μπορεί να σχηματιστεί στο αιμοφόρο αγγείο του εγκεφάλου ή μεταφερθεί από κάποιο άλλο αγγείο του συστήματος. Περίπου 8 στα 10 εγκεφαλικά επεισόδια είναι ισχαιμικά εγκεφαλικά επεισόδια. Είναι ο πιο κοινός τύπος εγκεφαλικού επεισοδίου σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας.
  • Αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο. Το αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο εμφανίζεται όταν μια αρτηρία στον εγκέφαλο διαρρηγνύεται. Αυτό προκαλεί αιμορραγία στο εσωτερικό του εγκεφάλου ή κοντά στην επιφάνεια του εγκεφάλου. Τα αιμορραγικά εγκεφαλικά επεισόδια είναι λιγότερο συχνά αλλά πιο θανατηφόρα από ό, τι τα ισχαιμικά εγκεφαλικά επεισόδια.

Πώς γίνεται η διάγνωση ενός εγκεφαλικού επεισοδίου;

Η εξέταση από γιατρό αμέσως είναι πολύ σημαντικό. Εάν ένα εγκεφαλικό επεισόδιο έχει διαγνωστεί  μέσα στις πρώτες 3 ώρες από την έναρξη των συμπτωμάτων, οι γιατροί μπορεί να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν φαρμακευτική αγωγή που μπορεί να οδηγήσει σε μια καλύτερη ανάκαμψη.

Το πρώτο πράγμα που ο γιατρός θα πρέπει να μάθει είναι το είδος του εγκεφαλικού επεισοδίου: Ισχαιμικό ή Αιμορραγικό. Αυτό είναι σημαντικό διότι η φαρμακευτική αγωγή που χορηγείται για τη θεραπεία εγκεφαλικού επεισοδίου που προκαλείται από ένα θρόμβο αίματος θα μπορούσε να είναι θανατηφόρα εάν χρησιμοποιηθεί για εγκεφαλικό επεισόδιο προκαλείται από αιμορραγία στον εγκέφαλο.

Για να διαγνώσει το είδος του εγκεφαλικού επεισοδίου, ο γιατρός θα κάνει μια αξονική τομογραφία του εγκεφάλου, η οποία μπορεί να δείξει αν υπάρχει αιμορραγία.

Ο γιατρός μπορεί να διατάξει άλλες εξετάσεις για να βρει τη θέση του θρόμβου ή της αιμορραγίας, για να ελέγξει την έκταση της βλάβης του εγκεφάλου ή για να ελέγξει για άλλες καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα παρόμοια με το εγκεφαλικό επεισόδιο.

Πώς αντιμετωπίζεται το εγκεφαλικό επεισόδιο;

Για ένα ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο, η θεραπεία επικεντρώνεται στην αποκατάσταση της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο, με αγγειοπλαστική καρωτίδων (αιμοφόρα αγγεία που τροφοδοτούν τον εγκέφαλο μα αίμα). Επίσης θα βοηθήσει στην πρόληψη μελλοντικών εγκεφαλικών επεισοδίων.

Εάν έχουν περάσει λιγότερο από 3 ώρες από τότε που άρχισαν τα συμπτώματα, οι γιατροί μπορούν να χρησιμοποιήσουν αντιπηκτικά φάρμακα, που διαλύουν τους θρόμβους του αίματος. Η έρευνα δείχνει ότι αυτά τα φάρμακα μπορεί να βελτιώσουν την ανάκαμψη από το εγκεφαλικό επεισόδιο, ειδικά εάν χορηγηθούν εντός 90 λεπτών από τα πρώτα συμπτώματα. Γι ‘αυτό είναι σημαντικό να ξεκινήσει σύντομα η αποκατάσταση από εγκεφαλικό επεισόδιο. Επιπλέον, φάρμακα μπορεί να χορηγηθούν για την πρόληψη σχηματισμού θρόμβων και έλεγχο των συμπτωμάτων.

Μετά την σταθεροποίηση της κατάστασης τους ασθενούς, η θεραπεία μεταβάλλεται στην πρόληψη άλλων προβλημάτων και μελλοντικών επεισοδίων. Ο ασθενής θα χρειαστεί να λάβει μια σειρά από φάρμακα που ελέγχουν τους παράγοντες εκδήλωσης εγκεφαλικού επεισοδίου, όπως την υψηλή αρτηριακή πίεση, την υψηλή χοληστερόλη και τον διαβήτη.