Στένωση αορτικής βαλβίδας

Η καρδιά έχει τέσσερις θαλάμους. Στο κάτω αριστερό θάλαμο (αριστερά κοιλία), η αορτική βαλβίδα λειτουργεί σαν μια μονόδρομη  πύλη. Όταν η καρδιά αντλεί αίμα, η αορτική βαλβίδα ανοίγει για να αφήσει το πλούσιο σε οξυγόνο αίμα να ρέει από την αριστερή κοιλία σε ένα μεγάλο αιμοφόρο αγγείο που ονομάζεται η αορτή. Το αίμα στη συνέχεια ρέει μέσω της αορτής στο υπόλοιπο σώμα.

Στένωση αορτικής βαλβίδας σημαίνει ότι η βαλβίδα αυτή έχει στενέψει, και δεν μπορεί να ανοίξει σε όλη τη διαδρομή, δηλαδή στη πλήρη διάμετρό της. Η καρδιά πρέπει να εργαστεί σκληρότερα για να αντλεί το αίμα μέσω αυτού του μικρότερου ανοίγματος, αλλά με την πάροδο του χρόνου φθείρεται. Δεν μπορεί πλέον να στείλει όσο αίμα χρειάζεται το σώμα. Εάν δεν θεραπευτεί, μπορεί να αναπτυχθεί καρδιακή ανεπάρκεια. Η σύγχρονη επεμβατική καρδιολογία εφαρμόζει για τη θεραπεία της, την εμφύτευση αορτικής βαλβίδας σε συγκεκριμένες ομάδες ασθενών που πληρούν τις προϋποθέσεις.

Τι προκαλεί τη στένωση της αορτικής βαλβίδας

Προβλήματα και γεγονότα που μπορεί να προκαλέσουν και στένωση της αορτικής βαλβίδας είναι:

• Συσσώρευση ασβεστίου επί της αορτικής βαλβίδας, όπως στην αθηροσκλήρυνση.
  •  Ένα συγγενές (εκ γενετής) ελάττωμα της καρδιάς. Μερικά μωρά γεννιούνται με αορτική βαλβίδα που έχει μόνο δύο, αντί για το κανονικό τρία,  πτερύγια. Αυτή η πάθηση ονομάζεται κυνόδοντας βαλβίδα, και έχει μικρότερη διάμετρο από το οποίο το αίμα ρέει. Στην περίπτωση αυτή, τα συμπτώματα αρχίζουν συνήθως γύρω στην ηλικία των 40.
  • Ρευματικός πυρετός ή ενδοκαρδίτιδα. Αυτές οι λοιμώξεις μπορούν να βλάψουν τη βαλβίδα.

Η Στένωση Αορτικής Βαλβίδας είναι μια αργή διαδικασία. Για πολλά χρόνια, ακόμα και δεκαετίες, δεν υπάρχουν καθόλου συμπτώματα. Αλλά κάποια στιγμή, η βαλβίδα θα έχει γίνει τόσο στενή (συχνά φτάνει στο ένα τέταρτο του κανονικού μεγέθους της), που αρχίζει να δημιουργεί προβλήματα. Καθώς η στένωση της αορτικής βαλβίδας χειροτερεύει, μπορεί να εμφανιστούν συμπτώματα όπως:

• Πόνος στο στήθος (στηθάγχη). Μπορεί να εμφανιστεί μία βαριά, σφιχτή αίσθηση στο στήθος. Ο πόνος στο στήθος  συχνά εμφανίζεται κατά την άσκηση, όταν η καρδιά πρέπει να εργαστεί σκληρότερα.
  • Αίσθημα ζάλης ή λιποθυμίας, συχνά εφόσον  υπάρχει έντονη δραστηριότητα.
  • Αίσθημα κόπωσης και δυσκολία στην αναπνοή όταν υπάρχει έντονη δραστηριότητα.
  • Ακανόνιστος κτύπος της καρδιάς (αρρυθμία).
  • Μια αίσθηση ότι η καρδιά χτυπά γρήγορα , δυνατά ή και άνισα (αίσθημα παλμών).

Αν παρατηρηθούν κάποια από αυτά τα συμπτώματα, θα πρέπει να ενημερωθεί ο ιατρός άμεσα. Εάν εμφανίζονται συμπτώματα, η κατάσταση είναι μάλλον σοβαρή και θα πρέπει να θεραπευτεί άμεσα, διότι υπάρχει υψηλός κίνδυνος αιφνίδιου θανάτου.

Διάγνωση

Οι περισσότεροι άνθρωποι ανακαλύπτουν ότι πάσχουν από στένωση της αορτικής βαλβίδας όταν ο γιατρός τους ακούει ένα καρδιακό φύσημα κατά τη διάρκεια μιας τακτική σωματικής εξέτασης. Η επιβεβαίωση της διάγνωσης γίνεται συνήθως με ένα υπερηχοκαρδιογράφημα, το οποίο μπορεί να δείξει κινούμενες εικόνες της καρδιάς. Ο ιατρός θα συστήσει και άλλες εξετάσεις για να κρίνει πόσο καλά λειτουργεί η καρδιά.

Πώς αντιμετωπίζεται

Εάν έχουν εμφανιστεί συμπτώματα, κατά πάσα πιθανότητα  θα χρειαστεί να υποβληθούν σε βαλβιδοπλαστική με μπαλόνι για να διευρυνθεί το άνοιγμα της βαλβίδας, διότι σε άλλη περίπτωση μπορεί να πεθάνει ξαφνικά ή να αναπτυχθεί καρδιακή ανεπάρκεια. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν συμπτώματα σοβαρής στένωσης της αορτικής βαλβίδας πεθαίνουν μέσα σε 2 έως 5 χρόνια, εφόσον δεν υποβληθούν σε βαλβιδοπλαστική, η οποία τους παρέχει μια πιο φυσιολογική διάρκεια ζωής.

Αν δεν υπάρχουν συμπτώματα, ο γιατρός θα επιβάλλει τακτικό έλεγχο την καρδιακής λειτουργία.  Η στένωση αορτικής βαλβίδας δεν μπορεί να ιαθεί με φάρμακα, αλλά θεραπεύουν κάποια προβλήματα που προκαλούνται από τη στένωση αορτικής βαλβίδας. Για παράδειγμα χορηγούνται φάρμακα που βοηθούν στον έλεγχο του ακανόνιστου καρδιακού ρυθμού (αρρυθμίες) ή αντιπηκτικά για την πρόληψη σχηματισμού θρόμβων.