Βραδυκαρδία

Για τους περισσότερους ανθρώπους, ένας καρδιακός ρυθμός από 60 έως 100 παλμούς το λεπτό, σε κατάσταση ηρεμίας, θεωρείται φυσιολογικός. Αν η καρδιά χτυπά με ρυθμό μικρότερο από 60 φορές το λεπτό, ο γιατρός μπορεί να διαγνώσει βραδυκαρδία.  Σήμερα, η επεμβατική καρδιολογία αντιμετωπίζει την βραδυκαρδία με την εμφύτευση βηματοδότη.

Αναλυτικότερα για την πάθηση:

Ένας αργός καρδιακός ρυθμός πολλές φορές είναι φυσιολογικός και μπορεί να είναι ένδειξη πολύ καλής φυσικής κατάστασης. Υγιείς νέοι ενήλικες και αθλητές έχουν συχνά καρδιακούς παλμούς λιγότερους από 60 παλμούς το λεπτό. Σε άλλα άτομα, η βραδυκαρδία αποτελεί ένδειξη προβλήματος με το ηλεκτρικό σύστημα της καρδιάς. Αυτό σημαίνει ότι ο φυσικός βηματοδότης της καρδιάς δεν λειτουργεί σωστά ή ότι διακόπτονται τα ηλεκτρικά μονοπάτια της καρδιάς. Σε βαριές μορφές της βραδυκαρδίας, η καρδιά χτυπά τόσο αργά ώστε να μην μπορεί να αντλήσει αρκετό αίμα για να καλυφθούν οι ανάγκες του οργανισμού. Αυτό μπορεί να είναι απειλητικό για τη ζωή.

Τι προκαλεί την βραδυκαρδία;

Η βραδυκαρδία μπορεί να προκληθεί από:

• Αλλαγές στην καρδιά σαν αποτέλεσμα της γήρανσης.
  • Ασθένειες που προκαλούν βλάβη στο ηλεκτρικό συστήμα της καρδιάς, όπως η   νόσος  της στεφανιαίας αρτηρίας, καρδιακή προσβολή, και λοιμώξεις όπως ενδοκαρδίτιδα και μυοκαρδίτιδα.
  • Καταστάσεις που μπορεί να επιβραδύνουν τα ηλεκτρικά ερεθίσματα στην καρδιά, όπως υποθυρεοειδισμό  ή όταν κάποιος έχει ανισορροπία ηλεκτρολυτών στο αίμα, π.χ. μεγάλη συγκέντρωση καλίου.
  • Ορισμένα φάρμακα για τη θεραπεία καρδιακών προβλημάτων  ή το έλεγχο της υψηλής πίεσης του αίματος, όπως π.χ. οι βήτα-αναστολείς, αντιαρρυθμικά, και η διγοξίνη.

Ο αργός ρυθμός της καρδιάς μπορεί να προκαλέσει:

• Ζάλη ή λιποθυμία.
  • Δύσπνοια και δυσκολία άσκησης.
  •  Αίσθημα κούρασης.
  •  Πόνο στο στήθος ή ένα αίσθημα ότι η καρδιά σας χτυπάει δυνατά ή “φτερούγισμα”.
  •  Σύγχυση ή προβλήματα συγκέντρωσης.
  •  Απώλεια των αισθήσεων, ένας αργός καρδιακός ρυθμός προκαλεί και πτώση στην πίεση του αίματος.

Μερικοί άνθρωποι δεν έχουν συμπτώματα ή τα συμπτώματά τους είναι τόσο ήπια που νομίζουν ότι είναι απλώς αποτέλεσμα της γήρανσης.
Μπορείτε να μάθετε πόσο γρήγορα χτυπάει η καρδιά μετρώντας τους παλμούς ανά λεπτό. Εάν δεν υπάρχει σφυγμός ή είναι αργός ή άνισος, μιλήστε με το γιατρό σας.

Θεραπεία

Η θεραπεία της βραδυκαρδίας εξαρτάται από το τι είναι αυτό που την προκαλεί και τι άλλα συμπτώματα υπάρχουν. Αν η βραδυκαρδία δεν προκαλεί συμπτώματα, ο ασθενής συνήθως δεν υποβάλλεται σε θεραπεία.

• Εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ηλεκτρικό σύστημα της καρδιάς, προκαλεί στην καρδιά αργό καρδιακό ρυθμό τότε συχνά απαιτείται βηματοδότης. Ο βηματοδότης είναι μια συσκευή που τοποθετείται κάτω από το δέρμα και διορθώνει τον χαμηλό καρδιακό ρυθμό. Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών είναι πιθανότερο να πάσχουν από έναν τύπο βραδυκαρδίας που να απαιτεί βηματοδότη.
  • Εάν κάποιο άλλο ιατρικό πρόβλημα, όπως ο υποθυρεοειδισμός ή ηλεκτρολυτικές διαταραχές, προκαλεί αργό καρδιακό ρυθμό, αντιμετωπίζοντας αυτό το πρόβλημα μπορεί να θεραπευτεί και η βραδυκαρδία.
  • Εάν κάποιο φάρμακο προκαλεί την βραδυκαρδία, ο γιατρός μπορεί να προσαρμόσει τη δόση ή να συνταγογραφήσει διαφορετικό φάρμακο. Εάν είναι απαραίτητη η λήψη αυτού του φαρμάκου, τότε ίσως χρησιμοποιηθεί βηματοδότης.

Ο στόχος της θεραπείας είναι να αυξηθεί ο καρδιακός ρυθμός, έτσι ώστε το σώμα να λαμβάνει το αίμα που χρειάζεται. Αν τυχόν σοβαρή βραδυκαρδία δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα. Αυτά μπορεί είναι λιποθυμίες και τραυματισμοί από λιποθυμία, καθώς και επιληπτικές κρίσεις ή ακόμα και θάνατο.